13 ONG denuncien la lentitud de la Generalitat en la gestió de permisos de residència i treball
Per: Juanjo Ortega / Associació Punt de Referència el 21/04/10 12:24Segons les entitats, que han presentat una queixa al Síndic de Greugues, l'espera per a la resolució de les sol·licituds s'ha multiplicat per cinc en alguns casos, incrementant el risc d'exclusió social en joves immigrants.
Des del passat mes d'octubre, les competències en matèria d'estrangeria pel que fa a les modificacions de permís de residència a residència amb treball, han passat de l'administració espanyola (Govern Civil) a la catalana (SOC- Departament de Treball).
Quan depenia del Govern Civil, els temps d'espera de resolució, en els casos dels joves tutelats i extutelats, s'havia reduït a setmanes o inclús dies. Des del traspàs de competències al Departament de Treball, els temps de resolució s'han doblat, triplicat i en ocasions quintuplicat, fins arribar a haver d'esperar, en alguns casos, cinc mesos o més per veure resolta una sol·licitud.
Aquesta situació ha motivat que l'Associació Punt de Referència, juntament amb 13 entitats més, hagi presentat una queixa al Síndic denunciant la situació.
A continuació reproduïm la carta presentada al Síndic de Greuges de Catalunya:
A l'Atenció del Senyor Rafael Ribó i Massó, Síndic de Greuges de Catalunya.
Barcelona a 19 d' Abril del 2010.
Il·lustre Senyor,
Contactem amb vosaltres per tal de donar a conèixer una situació que fa temps que perjudica de manera molt seriosa la inserció social de molts dels joves als que atenem en les nostres entitats: els joves extutelats estrangers.
Com bé sabeu aquest és un dels col·lectius més negativament afectats per l' actual moment de conjuntura econòmica. Diverses característiques d'aquests nois i noies juguen en la seva contra: la seva joventut, falta de referents familiars en el territori i escàs nivell formatiu, en molts casos. A això se li suma la seva circumstància de menors estrangers acollits per l'administració catalana, que en fer 18 anys han d'assolir l'autonomia. Una autonomia que, per força, passa per trobar una oferta de feina que pugui possibilitar el canvi de la seva documentació de residència a residència i treball, i iniciar-se en el món laboral i oferir a aquests joves la oportunitat de treballar.
En l' actual situació de crisi, aquesta circumstància esdevé una proesa molt difícil d'aconseguir. Malgrat tot, a dia d'avui, tenim casos de joves que, per propi mèrit i amb l'ajut dels professionals que els atenen des de les entitats i la mateixa administració catalana en la figura de l`Àrea de Suport al Jove Tutelat i Extutelat (que ha subvencionat, en part, l'educació, la manutenció, l'habitatge, la formació, etc.) han aconseguit que hi hagi empresaris disposats a fer tots els tràmits necessaris per tal de presentar una oferta de treball d'un any o més davant les instàncies competents.
Des del passat mes d'octubre, les competències en matèria d'estrangeria pel que fa a les modificacions de permís de residència a residència amb treball han passat de l'administració espanyola (Govern Civil) a la catalana (SOC- Departament de Treball).
Quan depenia del Govern Civil, els temps d'espera de resolució, en els casos dels joves tutelats i extutelats, s'havia reduït a setmanes o inclús dies. Des del traspàs de competències al Departament de Treball, els temps de resolució s'han doblat, triplicat i en ocasions quintuplicat, fins arribar a haver d'esperar, en alguns casos, cinc mesos o més per veure resolta una sol•licitud.
Aquests temps d'espera tant dilatats tenen dues conseqüències molt importants:
1- D'una banda, que els pocs empresaris que s'atrevirien a presentar una oferta se'n desdiguin (no poden comptar amb el treballador quan el necessiten).
2- De l'altra, que els joves estrangers sense permís de treball vegin barrades les portes inclús de la formació ocupacional, ja que les entitats que la ofereixen són finançades pel Departament de Treball (el mateix responsable de la resolució de les sol•licituds) que exigeix un alt percentatge insercions a l'hora de subvencionar els cursos. Els responsables dels cursos saben que en aquestes condicions és molt difícil que un noi o noia que només té permís de residència a l'inici de l'activitat formativa, pugui treballar en acabar el curs, pel que, sovint, deixen d'agafar-los.
Demanem que actueu instant al Departament de Treball a ser més efectiu: de res serveix que des de les entitats que donem suport a aquest joves intentem ajudar-los a tirar endavant; de res serveix l'esforç dels propis joves i el dels empresaris que volen aprofitar la vàlua que han demostrat en les pràctiques, si un traspàs de competències entorpeix, d'aquesta manera, tant d'esforç.
Entenem que un traspàs de competències no pot suposar un pas enrere respecte a un funcionament que havia anat millorant amb els anys. Es tracta d'un empitjorament que no només afecta als joves extutelats estrangers, sinó a tots els estrangers que lluiten per millorar la seva situació i fan els impossibles per accedir al món del treball. Malgrat tot, en el cas dels joves sense referents familiars, la situació demana una atenció especial per desprotecció que pateixen i la vulnerabilitat perllongada que els ha conduït a ser emparats per l'administració.
Els joves extutelats, a diferència dels joves reagrupats, no han vist millorada la seva situació amb la nova llei d'estrangeria. En el cas dels reagrupats, en arribar a la majoria d'edat, poden canviar, de manera automàtica, el permís de residència per un de residència amb treball. En el cas dels extutelats continua sent com abans: cal una oferta de treball.
Entenem que es tracta d'una situació desigual i d'un greuge comparatiu difícil de resoldre si no és amb el canvi de la llei. Entenem que qui ha de lluitar per a que aquests joves tinguin un accés més fàcil al món adult ha de ser qui, fins el moment, els ha tutelat. Per això, un cop més, demanem a la Direcció General d' Atenció a la Infància i Adolescència que treballi per acabar amb aquesta desigualtat.
Fins que no canviï la llei, exigim que l' estament encarregat de resoldre les sol·licituds, el Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya, faci tots els possibles per a agilitzar la resposta: d'ells en depèn la vida d'aquests joves, la seva inserció social i, en definitiva, la cohesió i el bon funcionament de la nostra societat.
Demanem, Senyor Rafael Ribó i Massó, que com a Síndic de Greuges de Catalunya actuï davant d'un funcionament deficient de l'administració que perjudica de manera molt notòria els processos d'integració d'aquests ciutadans.
Agraint la seva atenció, quedem a la seva disposició.
Entitats que s'hi adhereixen: ECAS, Casal dels Infants del Raval, Fundació Èxit, Fundació SERGI, ARED, Servei Solidari, Fundació Comtal, Actua Consop, Fundació Eveho, AVBC, Associació Compartir, Llar Champagnat Sta Coloma.
No hay comentarios:
Publicar un comentario